Geert Benders

Om te behouden wat je hebt moet je durven veranderen wat er is

Je hebt van die weken die je als ondernemer niet snel zult vergeten. Die je er aan herinneren waarom je doet wat je doet. Het winnen van de MKB L1mburg Prijs is een hele mooie bevestiging dat we met beej Benders op de goede weg zitten. Wat ben ik trots op beej Benders en op de mensen die zich hier iedere dag voor inzetten om dit avontuur tot een succes te maken. Iedereen bedankt voor de felicitaties en bloemen. We hebben de week afgesloten op de jubileumeditie van Lekker Venlo. Dit is ieder jaar weer een feestje. Het voelt een beetje als ‘vastelaovend’ waar je iedereen weer ziet en spreekt. We staan met de Benders-winkels voor een spannende periode en ik merk dat dit ook erg leeft onder de mensen in Venlo.

Ik kom uit een ondernemersnest. Mijn ouders hadden een eigen kruidenierszaak op de Straelseweg. ‘Ondernemer word je niet maar dat ben je’ en zo wist ik op 16 jarige leeftijd zeker dat ik ondernemer wilde worden. In 1987 namen Petra en ik de buurtwinkel over van mijn ouders. In de loop der jaren hebben we gekeken wat er wel en niet mogelijk was. Kijkend naar de markt en de schaalvergroting hebben we toen in 1994 besloten om op een andere plek een volledig nieuwe formule neer te zetten.

In 1994 openden we, onder de rook van het Trefcenter, de Plusmarkt. Uiteraard was dit voor ons een hele spannende periode. Het openen van de Plusmarkt was een forse investering, die alles wat we hadden opgebouwd ruimschoots oversteeg. We wisten dat dit ook goed móest gaan wilden we daar niet voor de rest van ons leven mee geconfronteerd worden. Maar we hadden vertrouwen in onze overtuiging en de visie waarop we het wilden aanpakken: het centraal stellen van de mensen en het team en niet het centraal stellen van de formule/locatie/promotie. Onze visie is altijd geweest dat het de mensen zijn die écht het verschil maken. Daar zijn we in al die jaren nog steeds in weten te slagen.  Mijn lijfspreuk: ‘Om te behouden wat je hebt, moet je veranderen wat er is’, komt ook voort uit mijn visie dat je nooit langer dan 5 jaar hetzelfde moet doen. Achteraf gezien klopt dit ook want om de 5-7 jaar hebben we onze winkels rigoureus omgebouwd naar de laatste ontwikkelingen. Daarnaast hebben we onze winkel in Blerick geopend en een totaal nieuw versconcept ‘beej Benders’ neergezet in het centrum van Venlo. Beej Benders is een unieke plek waar de beleving rondom ambacht, horeca en lokale producten samen komt.

De stap die we nu genomen hebben (overstappen van Plus naar Jumbo, de introductie van LaPlace als nieuwe partner bij beej Benders én het voornemen van een compleet nieuw concept in Blerick) past in het rijtje, maar is misschien wel de grootste, meest majeure stap die we ooit genomen hebben. Echter ligt het ook in de lijn der verwachting gekeken naar het verhaal hierboven. Het veranderen zit hem niet eens zo zeer in de bedrijven als wel in de veranderende omgeving, de maatschappij en dus wij als consumenten. De kunst is om die veranderingen tijdig op te merken en hier op in te spelen. Kijk maar eens naar de afgelopen 10 jaar hoeveel  winkelformules de deur hebben moeten sluiten omdat ze niet meer voldeden aan de behoeftes van hun klant. Halve winkelstraten kwamen leeg te staan. 

Onze aangekondigde samenwerking met Jumbo/LaPlace heeft veel los gemaakt in het Venlose. Ik zal niet ontkennen dat het momenteel een hele drukke en spannende periode is maar ik zie het met volle vertrouwen tegemoet. Wij werken al meer dan 30 jaar volgens dezelfde visie, waarin wij geloven dat het de mensen zijn die het verschil maken en niet de formule. 

Innovatief zijn en blijven is noodzakelijk. Als er momenteel één formule is die vanuit het samenwerkings-idee wil innoveren en veranderen dan is het wel Jumbo/LaPLace. Dit past met name erg bij beej Benders, maar zeker ook bij onze 2 supermarkten. Om goed en uniek te blijven, moet je vooruit blijven kijken. Vandaar de keuze om met dit fantastische familiebedrijf de samenwerking aan te gaan en om samen te ‘behouden wat we hebben’. In dit licht bezien ben ik ook erg trots dat onze dochters Robin en Niki inmiddels in het familiebedrijf actief zijn.

Eten en drinken zal in de komende jaren anders geconsumeerd en gekocht gaan worden. Jumbo is een partij die qua visie aansluit bij die van ons. We zijn er beide van overtuigd dat we elkaar goed aan zullen vullen. Helemaal niets ten nadele van de Plus organisatie, waar ik meer dan 25 jaar naar alle tevredenheid onderdeel van uit heb mogen maken. Het is de toekomstvisie van Jumbo/La Place op het samenvoegen van retail en horeca onder een dak (ook wel blurring genoemd) die voor mij de doorslag heeft gegeven voor onze overstap.

Wij denken dat we door het nemen van deze stap de komende jaren meer dan ooit kunnen voorzien in de vraag en behoeftes van jullie, onze klanten. We kijken er dan ook naar uit om jullie straks in onze vernieuwde winkels te mogen ontvangen.

Geert Benders

Recept: Ron’s Picanha in zoutkorst van de BBQ Recept: Tom’s aardbeiensoep met vijgen, balsamico en munt Biologische groenten van BioVerbeek Recept: Ron’s kalfsoester met asperges en Hollandaisesaus Recept: Manon’s roodbaarsfilet met tuinerwtenpuree Recept: Ylvie’s Witlofsalade Onze koffiebranderij: nieuw in ons assortiment! Erwtensoep met rookworst! Boerenkool met worst Gebakken zalmfilet met wintergroenten en dille roomsaus

Nieuwsbrief